שאלות ותשובות

  • ראשי
  • / שאלות ותשובות / פסח, תענית בכורות / מי שאינו יכול לבוא לבית הכנסת לשמוע סיום מסכת, האם זה מועיל שהוא יאמר לחבירו שנמצא בבית הכנסת, שיביא לו איזו עוגיה או זיתים או תמרים וכדומה מסעודת המצוה, ויאכלו ענוים וישבעו, או שמא צריך לבוא בדוקא לסיום מסכת?

מי שאינו יכול לבוא לבית הכנסת לשמוע סיום מסכת, האם זה מועיל שהוא יאמר לחבירו שנמצא בבית הכנסת, שיביא לו איזו עוגיה או זיתים או תמרים וכדומה מסעודת המצוה, ויאכלו ענוים וישבעו, או שמא צריך לבוא בדוקא לסיום מסכת?

אפריל 2, 2023

שמעתי מאדוני אבי מופת הדור, רבינו יורם מיכאל אברג'ל, שהביא דברי רבותינו הפוסקים, שכתבו שצריך הבכור לבוא לשמוע את סיום המסכת, ובזה הוא נעשה שותף לסעודת המצוה, שפוטרת אותו מהצום, ולא די בזה שיבקש מחבירו להביא לו איזו עוגיה מהסיום מסכת. וראה להלן כיצד ינהג מי שלא שמע סיום מסכת ואין באפשרותו לשמוע כרגע סיום מסכת.

ומכל מקום להלן יתבאר שבנות בכורות שהם פטורות כידוע מתענית זו, וכן פטורות משמיעת סיום מסכת, אך יש מהם שנהגו על כל פנים לטעום משהו מסעודת המצוה, שמביאים להם הבייתה, אך מצד ההלכה גם זה הם לא צריכות, ורק אם ירצו לנהוג כך הרשות בידם, כי מצד המנהג הם פטורות מהתענית כפי שיתבאר להלן.

בודק...