שאלות ותשובות

  • ראשי
  • / שאלות ותשובות / תענית בכורות / מי שאיחר להגיע לבית הכנסת בערב פסח בבוקר, ולא הספיק לשמוע את ה"סיום מסכת", אולם הגיע בזמן שהיו סועדים מהכיבוד של סיום המסכת, וטעם משהו מהסיום מסכת, האם זה יכול לפטור אותו מהתענית בכורות, אף על פי שהוא לא שמע את הסיום מסכת בעצמו, או לא?

מי שאיחר להגיע לבית הכנסת בערב פסח בבוקר, ולא הספיק לשמוע את ה"סיום מסכת", אולם הגיע בזמן שהיו סועדים מהכיבוד של סיום המסכת, וטעם משהו מהסיום מסכת, האם זה יכול לפטור אותו מהתענית בכורות, אף על פי שהוא לא שמע את הסיום מסכת בעצמו, או לא?

אפריל 2, 2023

גם אדם שרק טעם מהכיבוד בסיום מסכת, [במקום שסיימו את המסכת, ולא שלקחו אליו הבייתה], הואיל והוא משתתף בסעודה של מצוה שהיא סיום מסכת זה מועיל, והוא פטור מצום תענית בכורות אף על פי שהוא לא שמע את הסיום בפועל ממש, וכמו שהורה גאון עוזינו הסטייפלר עליו השלום, והטעם, שסוף סוף הסעודה שהוא אוכל בה היא סעודת מצוה.

ויש נוהגים גם לפדות התענית בכורות בצדקה, כדוגמת מה שצוותה התורה הקדושה לפדות בממון את הבכורים בעם ישראל, והוא מנהג יפה, להרבות צדקה וחסד בעם ישראל. ואשריהם ישראל שהם כולם גומלי צדקות וחסדים, ינוחו להם ברכות על ראשם.

בודק...