שאלות ותשובות

  • ראשי
  • / שאלות ותשובות / פסח, תענית בכורות / בסיום מסכת כדי לפטור את הבכורים מהצום, האם צריכים לשמוע דוקא סיום מסכת, או שאפשר אפילו לשמוע סיום של ספר נביא מתוך הנביאים, וכמו כן האם אפשר לפטור את הבכורות מתענית בכורות על ידי שמיעת סיום מסכת של משניות, וכיצד נוהגים גם בסיום ספר בזוהר הקדוש?

בסיום מסכת כדי לפטור את הבכורים מהצום, האם צריכים לשמוע דוקא סיום מסכת, או שאפשר אפילו לשמוע סיום של ספר נביא מתוך הנביאים, וכמו כן האם אפשר לפטור את הבכורות מתענית בכורות על ידי שמיעת סיום מסכת של משניות, וכיצד נוהגים גם בסיום ספר בזוהר הקדוש?

אפריל 2, 2023

אם למד טוב את ספר הנביא, אפשר לעשות סיום גם על ספר נביא, כי עיקר מה שמצאנו בחז"ל הקדושים שעושים סעודה לגומרה של תורה, היה כבר בתורה שבכתב. ולכן גם כיום שרוב העולם לא עושים סעודה על סיום חומש או נביא אפשר לעשות. רק שילמד את הנביא בצורה ברורה עם פירוש רש"י הקדוש או המצודות, ואם שניהם כאחד טובים. וזה יועיל אפילו לנביא קצר בפרקיו, כגון הנביא יונה שהוא שלשה פרקים או הנביא עובדיה שהוא פרק אחד.

וכמו כן העיקר להלכה שאפשר לעשות סיום גם על מסכת משניות, והעיקר שילמד ויבין את המשנה, ולא רק בגירסא בעלמא, אף על פי שגם בגירסא בעלמא של משניות יש מצוה, מכל מקום בשביל סיום מסכת צריך להבין את המשנה.

והעיקר להלכה שמי שיסיים מסכת משניות זה מועיל לסיום תענית בכורות גם בעבורו וגם בעבור אחרים ששומעים אותו. והגם שסיום מסכת גמרא זה חשוב יותר ובעל מעלה יותר, אבל כאמור גם סיום מסכת משנה מועיל בזה לכתחילה.

גם אדם שזיכה אותו ה' יתברך לסיים את ספר הזוהר הקדוש אפילו רק בגירסא בעלמא, ואפילו בלי להבין, יכול לעשות סיום בערב פסח, ואפילו רק על חלק אחד מחלקי הזוהר הקדוש יכול לעשות סיום, כי נודע מה שכתב מרן החיד"א הקדוש בשו"ת חיים שאל [ח"א סימן עה אות ב], שלימוד הזוהר הקדוש מסוגל להאיר את הנפש, ושכן אמר רבינו האר"י ז"ל לבעל תשובה אחד שבעבר מסכן נכשל הרבה, ואמר לו רבינו האר"י הקדוש לקרוא בזוהר הקדוש חמשה דפים בכל יום גם אם לא יבין, וזה יועיל לו מאד לטהרת הנפש.

וכתב עוד מרן החיד"א הקדוש, בספרו הבהיר מורה באצבע [סימן ב אות מד] שכתב, לימוד ספר הזוהר הקדוש, מרומם על כל לימוד, בשגם לא ידע מאי קאמר, ואפילו יטעה בקריאתו, והוא תיקון גדול לנשמה. לפי שאף שכל התורה שמותיו של הקדוש ברוך הוא, מכל מקום נתלבשה בכמה סיפורים והקורא נותן דעתו על הפשט הפשוט, אבל ספר הזוהר הסודות עצמם בגלוי, והקורא יודע שהם סודות וסתרי תורה, אלא שאינו מבין מקוצר המשיג ועומק המושג. ע"כ. וכן האריך בזה אדוני אבי מופת הדור רבינו יורם מיכאל אברג'ל. ועשרות שנים נהג אבא מארי היקר והאהוב, לגרוס כל יום קטע בזוהר הקדוש.

בודק...