שאלות ותשובות

להניח את החמין המבושל על הפלאטה לאחר כניסת השבת

אפריל 28, 2022

יא. שאלה: נשאלתי אודות מי שהיו לו תבשילים מרובים לסעודה ראשונה של שבת [ליל שבת], והניח את כולם על גבי הפלאטה, ומחמת כן, לא היה לו מקום בריווח להניח את סיר החמין על הפלאטה קודם השבת, ולכן רוצה הוא להניח את סיר החמין המבושל, על השיש בסמוך לפלאטה החשמלית, ובסיום סעודת שבת כאשר יורידו את הסירים של סעודה ראשונה מעל הפלאטה יהיה מקום בפלאטה, ואז יוכלו להניח על גבי הפלאטה את סיר החמין, האם מותר ונכון לעשות כן, או שמא יש לאסור להניח את סיר החמין על הפלאטה אחר כניסת השבת?

תשובה: היו לו תבשילים רבים לסעודת ליל שבת, כדי לענג בהם את השבת, ולא היה לו מקום בריווח על הפלאטה להניח שם גם את החמין קודם כניסת השבת, והחמין מבושל כבר כל צורכו קודם השבת. אם אין מים מרובים בחמין, מותר להניח את סיר החמין על השיש בצד הפלאטה, או על השולחן, ואחר שיורידו חלק מהסירים מעל גבי הפלאטה בליל שבת, יהיה מקום בפלאטה, ויניחו את החמין המבושל על גבי הפלאטה.

ואם יש מים מרובים בחמין, ישתדלו שיהיה החמין חם בכניסת השבת ככל האפשר, כדי שכאשר יבואו להניח אותו על הפלאטה באמצע סעודה ראשונה של שבת, עדיין הוא יהיה חם בחום שהיד סולדת בו. אולם מכל מקום גם אם בינתיים החמין הספיק להתקרר קצת, אם עדיין יש בו אפילו מעט מאד חום, [שהוא קצת פושר], המיקל להניחו על גבי הפלאטה בשבת, יש לו על מה לסמוך.

סיר חמין שהתקרר לגמרי ורוצה להניחו על הפלאטה

ואם החמין קר לגמרי, ואין בו אפילו טיפת חום, ורוצים לחמם אות על הפלאטה, מותר לחממו בשבת רק אם יהיה בו מעט רוטב ולא הרבה. ולכן אם ירצו יוכלו גם לשמור את החמין לשבת בבוקר, ויניחו אותו בשבת בבוקר על הפלאטה עם מעט מהרוטב שבו, והואיל ורובו יבש, שוב אין בו איסור בישול.

טעה והניח סיר חמין עם מים מרובים כשהוא קר

ובדיעבד שהיה החמין קר לגמרי, ויש בתוכו מים מרובים, וטעו והניחו אותו בשבת על הפלאטה, מותר בשבת קודש לאכול ממנו, אלא שיש ללמדם שחמין שהוא מלא מים וכבר התקרר לגמרי, אין להניחו על הפלאטה אחר כניסת השבת, אלא אם כן יהיה בו מעט מים. ואם יש בו מים מרובים, צריכים כאמור להקפיד שישאר חם ובזה יהיה מותר בשבת קודש להחזירו על גבי הפלאטה לכתחילה.ב.

בודק...