שאלות ותשובות

להניח ביום שישי אוכל על הפלאטה שימשיך להתבשל בשבת

אפריל 28, 2022

ז. שאלה: האם מותר להניח ביום שישי את סירי הבישול על גבי הפלאטה החשמלית או על הגאז המכוסה בפח, כאשר המאכלים ההם עדיין אינם מבושלים, והם אמורים להתבשל מאליהם אחר כניסת השבת מהחום של הפלאטה או הגאז, כי מצד אחד יש לומר שהואיל ואחר כניסת השבת, האדם עצמו לא עושה שום מלאכה, כי הרי הניח את המאכלים על גבי האש כבר קודם השבת, ולכן אין איסור בדבר, או שמא אם גם בזה שייך איסור "בישול בשבת"?

תשובה: מותר להניח לפני כניסת שבת את הסירים על גבי הפלאטה החשמלית, או על גבי פח של ברזל המכסה את האש שבגאז, והם מתבשלים מאליהם במהלך השבת, ולא שייך איסור בישול במאכלים אלו שהניחו אותם על הפלאטה קודם כניסת השבת, ומתבשלים מאליהם בתוך השבת, שהואיל והאדם סיים את מלאכתו קודם השבת, התקדמות הבישול נעשית מאליה, ולא על ידי אדם, ומותר. למה הדבר דומה? לנרות שבת, שמדליקים אותם קודם כניסת השבת, והם דולקים לתוך השבת, שהואיל והדלקנו אותם קודם השבת, הרי הם ממשיכים את מצבם שהם דולקים מאליהם ומותר. [וכמבואר בסייעתא דשמיא בשבת המלכה חלק שני סימן רנ"ב שמותר להתחיל במלאכה ביום שישי והיא ממשיכה מאליה לתוך השבת].

אלא שלהלן יתבאר בסייעתא דשמיא בהרחבה, שכאשר האוכל לא מבושל מלפני השבת כראוי, אלא רק הניחו אותו על הפלאטה קודם כניסת השבת, והוא נשאר שם לתוך השבת, הגם שמותר לעשות כך, מכל מקום יש להיזהר שלא לפתוח את סיר הבישול עד שבת בבוקר שהאוכל יהיה מוכן, מכיון שאם יפתחו את סיר הבישול בשבת, במצב כזה יהיה אסור לחזור ולסגור את הסיר בשבת, הואיל ועל ידי סגירת הסיר הוא שומר את החום בתוכו, ובכך הוא מזרז בשבת את הבישול ואסור.

ומכאן יש ללמוד, לגבי מה שהתרגלו רבים מאחינו בית ישראל, ובפרט מאחינו התימניים, להניח לפני כניסת שבת קוביית "בצק עלים" עטופה בנייר כסף בתוך סיר החמין, הנקראת "ג'חנון", ומניחים קובייה זו עדיין כאשר היא בצק ממש, ורק באמצע הלילה של ליל שבת, או בשבת בבוקר, בצק זה יהיה ראוי לאכילה, שבאופן זה אין לפתוח את סיר החמין בשבת עד שהבצק ההוא יהיה מוכן כל צרכו, כי אם יפתחו את סיר החמין קודם לכן, לא יוכלו בשבת לחזור ולסגור את הסיר, הואיל ובזה ממהרים את בישול הבצק בשבת. ובג'חנון שנמכר כשהוא כבר מוכן ואפוי, אין חשש זה. וכפי שיבואר כל זה לקמן אי"ה.

בודק...