שאלות ותשובות

להכניס את הלחם לתנור כמה דקות קודם כניסת השבת

אפריל 28, 2022

יב. שאלה: אשה שלשה בצק והכינה ממנו חלות לכבוד שבת קודש, ושכחה להכניס את החלות לתנור, ונזכרה עשר דקות קודם שקיעת החמה, האם מותר להכניס מיד את החלות לתוך התנור, ולכוונו באופן שבגמר האפייה הטיימר יכבה את התנור מאליו כעבור שעה וכד', או שמא הואיל ובכניסת השבת החלות עדיין לא היו ראויות לאכילה לא יאכל מהן בשבת?

תשובה: אשה שהכינה חלות ושכחה להניחן בתוך התנור, ונזכרה כמה דקות קודם שקיעת החמה ביום שישי, תכניס תיכף את החלות לתנור קודם כניסת השבת, ותפעיל את התנור במצב שיכבה מאליו כעבור חצי שעה או שעה, ואחר שהתנור נכבה, מותר לפותחו. ומותר לכתחילה לאכול חלות אלו בשבת קודש. והגם שבפועל החלות נאפו בשבת, מכל מקום הואיל ומעשיו של האדם הושלמו לגמרי קודם כניסת השבת, ומה שהחלות נאפות בשבת הוא דבר שנעשה מאליו, הרי זה מותר לכתחילה לבצוע על חלות אלו ולאוכלן בשבת. ואפילו יש לו חלות אחרות, יכול לכתחילה לברך ולאכול מאותן החלות שנאפו בשבת בהיתר.

ומעיקר ההלכה, היה מותר גם לכתחילה להכין את החלות מבעוד מועד ולהכניסן לתנור דקות אחדות קודם כניסת השבת באופן שהתנור נכבה מאליו אחר כניסת השבת, [ומה שאמרו במשנה שצריך שיקרמו פני הלחם מבעוד יום, זה רק כשאופה על אש גלויה ולא על אש מכוסה, כמבואר במגן אברהם, וטוב ממידת חסידות להניח חתיכת נייר כסף בתחתית התנור להיכר]. אלא שבגדר עיצה טובה יש להימנע מלהשאיר את החלות בצק, ולאפות אותן ממש סמוך לכניסת השבת, וזה, מחשש שמא בסוף ישכחו להכניס את החלות לתנור עד שתיכנס שבת ממש, ואזי יתקיים בו "ומי שלא טרח בערב שבת, מה יאכל בשבת". וכמו כן כדי שלא יבוא לפתוח את התנור ולסוגרו באמצע פעולתו, שאם יפתח את התנור אחר כניסת השבת לא יסגרנו בחזרה כל זמן שהחלות בתוכו והוא פועל, משום שבסגירת התנור שנית אחר כניסת השבת הרי הוא ממהר את האפייה בשבת ואסור. אולם מצד ההלכה מותר להכניס את החלות לתוך התנור כמה דקות קודם כניסת השבת וכאמור.

בודק...