שאלות ותשובות

כיצד יסדר את שולחנו ומקום מושבו לליל הסדר?

אפריל 2, 2023

יסדר שולחנו יפה בכלים נאים ויפים כפי כוחו, ואם יש לו כלי כסף או כלים בצבע זהב, גם יוציאם ויניחם על השולחן, כדי להראות שולחן של עשירות כפי שידו משגת, שזהו כבוד החג, ולזכור את הניסים ואת הנפלאות שהקדוש ברוך הוא הוציא את אבותינו ממצרים בשלל רב ובשפע עצום. וכמובן יעשה הכל בדרכי נועם, ושלום רב לאוהבי תורתך, ולא יעשה שום הידור בדברים אלו על ידי מחלוקת חס ושלום. ולכן אם יש לו כלי נאה, ויש מבני ביתו שחסים עליו שלא להוציאו, לא יריב ויתקוטט, אלא ישמח ויפאר שולחנו במה שיוכל בדרכי נועם ובשמחה.

ויכין מקום מושבו, שישב בהסבה דרך חירות. ואם יש לו כרים וכסתות יפים להסב עליהם, הנה מה טוב. ושמעתי מאבא מארי מופת הדור עטרת ראשינו, בשם אביו הדגול, מור זקני רבינו חנניה אברג'ל זלה"ה, היה אומר במעשה של רבותינו התנאים הקדושים שהיו מסובין ב"בני ברק", ואמר שרמזו בזה לשון בני "ברק" מבריק, ועניינו שהיו מסובים על כריות של משי מבריקות. וגם אם אין לו כרים וכסתות להסב עליהם, יכין מקומו שיוכל להסב, על זה שיושב לידו, וכן על זה הדרך. וכפי שיבואר בסייעתא דשמיא להלן.

והיה אבא היקר עטרת ראשי, הצניף הטהור, רבינו יורם אברג'ל, מסדר הכל כמו שרשום בהלכה זו שיהיו כלים נאים, ומקום טוב להסב, כרצון ה' יתברך. וכן דרכו של אבא מארי מופת הדור רבינו יורם אברג'ל שיש לו בקבוקי זכוכית נאים ומשובחים, וכן בקבוקים מצופים עור מהודרים מאד, לפאר בהם את שולחן ליל הסדר, ודרכו שמניחים אותם בשולחן החג להשתמש בהם רק בליל הסדר, פעם אחת בשנה, וכל השנה יהיו נמצאים במדף שבתוך ספריית הקודש, אשריו ואשרי חלקו.

גם הכוסות שהם הגביעים יהיו נאים ומהודרים לכבוד היום, ואם השיגה ידו יקח של כסף טהור, מפני שהוא רמז אל החסד, כי כוס גימטריא אלהים שהוא בחינת דין, ועל כן אם הוא של כסף יהיה ממותק. וכן מנהגו של אבא עטרת ראשנו רבינו יורם אברג'ל לקדש בליל הסדר בכוס כסף, ולפעמים צבע כסף. ומצוה לנהוג שררה וחירות בענוה ושמחה בליל פסח, ובזה יכופר מה שנהג שררה וגאוה כל השנה.

בודק...