שאלות ותשובות

: באיזה אופן תהיה ההסבה בליל הסדר?

אפריל 2, 2023

צריכים להסב בליל הסדר, על צד שמאל, דהיינו שישען על צד שמאל. וכך ישתה את הארבע כוסות של היין, ויאכל את המצה בליל הסדר, משום שההסבה מראה דרך חירות. ואפילו בזמן הזה, שאנחנו רגילים כל השנה לאכול ולשתות שלא בהסבה, מכל מקום בליל הסדר צריכים להסב.

ושמעתי באומרים לי, כמה אנשים טובים ויראי ה', שההסבה לא נוחה להם בכלל, ואדרבה הרבה יותר נוח להם לשבת זקופים, ואם כן למה זה נקרא בני חורין כשהם מסיבין? והאמת כדבריהם, רק זה כאשר לא מסיבים נכון, כי אם סתם מסיבים באוויר, זה לא נוח כלל, וסתם להטות את עצמו לצד שמאל באויר, בלי להישען בכלל, זו לא ההסבה שהתכוונו אליה חכמינו הקדושים, ולהפך, זה סתם מציק לו, וכך הוא לא באמת מרגיש דרך בני חורין, אלא רק חוסר נוחות.

ולכן באמת צריך לתת ליבו על זה, שההסבה תהיה באופן כזה שהוא משעין את גבו על המשענת, ויטה לצד שמאל. ואם יושב לידו אחד מבני משפחתו, יכול להישען עליו בנחת, ואם המיסב היה בעל בשר מאד, בן פורת יוסף, לא יסב בחוזק על זה שיושב לידו, שלא יכאיב לו ואתי לאימנועי משמחת יום טוב חס ושלום, אלא יסב בנחת כי דרכיה דרכי נועם. וטוב יותר שייסב על כרים וכסתות, או משענת של כסא שיש לידו, ואשריו ואשרי חלקו, קדוש יאמר לו.

וכאמור, יכול להסב על חבירו, ואולם לא יסב על הרגל של עצמו, כי כך הוא נראה כאילו הוא דואג חס ושלום.

וגם הנוהגים להסב על גבי מיטות ומזרנים, שעורכים את ליל הסדר על גבי מיטות מזרנים, יסבו על צד שמאל, ותבוא עליו ברכת טוב.

ושמעתי מאבא מארי עטרת ראשינו רבינו יורם אברג'ל, שאמר בשם המדרש, שהרמז להסיבה מן התורה שנאמר ביציאת מצרים, "ויסב אלהים את העם", ודרשו "מלמד שהושיבן בהסיבה דרך בני מלכים, מסובין רבוצין על מטותיהן", וכן כתוב בספר כף החיים.

בודק...