שאלות ותשובות

נטילת ידיים בשירותים או בחדר רחצה

דצמבר 21, 2022

שאלה: נשאלתי אודות חדרים בבתי מלון וכדומה, שאין מצוי שם מים אלא בחדרי האמבטיה או השרותים הצמודים להם, היאך יעשה מי שמזדמן שם. ואין לו מים אחרים, אם מותר לו ליטול ידיו שם או לא, ואם מותר לו לשתות מן המים הללו?

תשובה: בתי כסאות המצויים בימינו עם אסלה בתוכם, נחלקו רבותינו הפוסקים, אם מותר ליטול ידים בתוכם או לא, ובמקום צורך הסכימו רבותינו הפוסקים, שמותר ליטול ידים בתוך חדר שיש בו שירותים או חדר רחצה. ורק נחלקו אם זה מותר לכתחילה או רק במקום צורך גדול. אולם לא יברך בתוך החדר ההוא, וגם לא ישתה שם מים, אלא יוציא המים חוץ לחדר ושם יברך.

והגם שמעיקר ההלכה במקום צורך אפשר ליטל ידים שם, מכל מקום, אם יש לו אפשרות ליטול במקום אחר ראוי שלא יטול ולא ישתה שם, כדי לחוש לכל אותם מרבותינו הפוסקים שסוברים שיש בחדר ההוא כולו רוח רעה, וכן מנהגינו לכתחילה שלא ליטול ידים בחדר השירותים או האמבטיה.

וראוי לכל ירא שמים שיעשה בביתו צורת הפתח בחדר האמבטיה, בין האסלה או האמבטיה לכיור. ו"צורת הפתח" היא כעין "משקוף" קטן. ומצד ההלכה די בזה שיניח קנה גבוה עשרה טפחים בכל צד, וקנה אחד על גביהם, ואפילו שאינו נוגע בהם. ואין צריך לקבוע את הקנים שם, אלא די שיהיו עומדים על כל פנים ברוח מצויה. אך לא די בוילון המפריד ביניהם.

בודק...