שאלות ותשובות

נטילה סמוך לקימה ונגיעה בבגדים קודם הנטילה

דצמבר 21, 2022

שאלה: האם מותר לנגוע בבגדים קודם נטילת ידים של שחרית, או לא? וכמו כן האם צריך ליטול ידים מיד כשמתעורר משינתו, או שאפשר שישאר עוד זמן בלי נטילה, והעיקר שלא יסתובב כך בלי נטילה?

תשובה: מצוה להשתדל ליטול ידים בבוקר, כמה שיותר סמוך לקומו מהשינה, והגם שמעיקר ההלכה בגמרא, לא חייב ליטול ידים מיד כאשר קם משינתו, אלא רשאי ללכת בינתיים גם לפני הנטילה, וכן מותר מדין התלמוד לנגוע בבגדים קודם נטילת ידים שחרית, מכל מקום בזוהר הקדוש הזהירו מאד שלא ללכת אפילו ארבע אמות קודם נטילת ידים, וכן הזהירו שלא לנגוע בבגדים, קודם נטילת ידים. וכל ירא שמים יחמיר לעצמו כדברי הזוהר הקדוש, וכל מדקדק במעשיו יזהר שמיד שניעור משנתו יטול ידיו, אע"פ שנשאר מושכב, ובזה ינצל מכל טומאה. וכמו שמבואר עוד להלן בסימן ד'.

ויש מדקדקים להכין ספל של מים, ומניחים אותו בתוך קערה סמוך למיטתם, ומיד כשקמים משינתם, נוטלים ידים סמוך למיטה, וזה דבר גדול מאד, מי שזוכה לזה, כי על ידי זה הוא זוכה שלא ללכת ארבע אמות בבוקר בלי נטילת ידים, ועטרת ראשי אדוני אבי, מקים עולה של תורה בארץ ישראל, רבינו יורם אברג'ל שיבח מאד את המנהג הנפלא הזה. ועוד מזמן שהיינו ילדים קטנים, ועד שעלה והתעלה למעלות העליונים, דיבר איתנו תמיד על חשיבות המצוה היקרה העצומה הזו, ותמיד ביקש מאיתנו, וכן מנכדיו היקרים ה' ישמרם, להשתדל מאד במנהג נפלא זה, שמוסיף קדושה ויראת שמים. ואשריהם ישראל שמחבבין המצוות, ינוחו להם ברכות על ראשם.

בודק...