שאלות ותשובות

  • ראשי
  • / שאלות ותשובות / פסח / מלאכות שצריכים אותם לכבוד החג, כגון תפירה, תיקון בגדים, וכל כיוצא בזה, האם מותר לעשות אותם בערב חג הפסח אחר חצות היום או לא?

מלאכות שצריכים אותם לכבוד החג, כגון תפירה, תיקון בגדים, וכל כיוצא בזה, האם מותר לעשות אותם בערב חג הפסח אחר חצות היום או לא?

אפריל 2, 2023

מותר בערב חג הפסח לעשות מלאכות לצורך חג הפסח, כגון תיקון בגדים לצורך החג, וכן מותר להשלים את תיקון הבגדים החדשים אצל החייט או אצל התופרת, הואיל ולצורך החג הוא עושה. ואם הוא עושה את המלאכות בעצמו לצורכו ולצורך בני ביתו, הנה מה טוב.

ואם אחרים עושים בעבורו, נראה שאפשר להקל גם בתשלום שישלם עבור תיקון הבגדים כנהוג, כי הרי לצורך החג הוא עושה. ועוד שיש לצרף את דעת הרז"ה שסובר שעיקר איסור עשיית מלאכה בערב פסח אחר חצות היום, זה בזמן שבית המקדש קיים, ואף על פי שלהלכה גם בזמן הגלות אסור לעשות מלאכה בערב פסח, מכל מקום יש לצרף את דעת הרז"ה להיתר, שהואיל וצריך לזה לכבוד החג, מותר.

ומהיות טוב ממידת חסידות אם ימצא מי שיתקן בעבורו בחינם, או שימצא מי שיתקן שצריך את הכסף להוצאות מזון החג, תבוא עליו ברכה, אך אם לא מצא, יכול להקל בזה אפילו בתשלום מלא, כי לכבוד החג הוא עושה, ובצירוף דעת הרז"ה הנזכרת.

ומותר לכתחילה לגהץ את הבגדים בערב פסח אחר חצות היום, שהרי הגיהוץ של היום לא נחשב מלאכה לעניין זה כלל. וכן מותר לגהץ בימי חול המועד.

בודק...