שאלות ותשובות

מי שלא ספר ספירת העומר לילה אחד, וגם לא השלים ביום, האם יכול בהמשך הלילות לספור בברכה או לא?

אפריל 9, 2023

נחלקו רבותינו הראשונים, אודות מי ששכח לספור לילה אחד ספירת העומר, וגם למחרת ביום לא השלים את הספירה, אם יכול להמשיך ולספור בברכה או לא. יש אומרים שהוא יכול להמשיך ולספור בברכה, מכיון שבכל יום יש מצוה בפני עצמה לספור ספירת העומר. ויש אומרים שימשיך לספור בלי ברכה, מכיון שכתוב בתורה הקדושה "שבע שבתות תמימות תהיינה", והואיל וחסר יום אחד מהספירה, זה לא נקרא "תמימות". ואלו ואלו דברי אלהים חיים.

ולהלכה פסק מרן השולחן ערוך, שאם שכח לספור לילה אחד, וגם לא תיקן ביום, אזי ימשיך לספור את שאר הימים בלי ברכה, כי ספק ברכות להקל. ומי ששכח לילה אחת, ורוצה להמשיך לספור בברכה, ראה תקנתו בהלכה הבאה. ומכל מקום אם הוא מסופק אם הוא ספר אתמול או לא ספר אתמול, יכול להמשיך ולספור בברכה.

ומכל מקום, גם מי ששכח לספור לילה אחד את ספירת העומר, ולא השלים ביום, שכאמור לדעת מרן השו"ע יספור בשאר הלילות בלי ברכה, מכל מקום, אם ירצה לספור בברכה יש לו על מה לסמוך, חוץ מאשר אם שכח לספור בלילה הראשון ולא השלים בלילה הראשון, משום שיש בזה ספק ספיקא, ומעיקר ההלכה יכול לברך, כי ספק אולי כדעת ר"י שבכל לילה יש מצוה בפני עצמה לספור את העומר, וגם אם חיסר לילה אחד ממשיך למנות בשאר לילות כרגיל בברכה. וספק שני אולי כדברי רב סעדיה והר"ן בשם רב יהודאי, שדוקא אם שכח בלילה הראשון לספור את העומר, לא יספור עוד עם ברכה, אבל אם שכח באחד משאר הלילות ולא בלילה הראשון, ממשיך לספור עם ברכה. ואף על פי שבדרך כלל לא אומרים ספק ספיקא בברכות, מכל מקום מעיקר ההלכה גם בברכות מותר לומר ספק ספיקא, ורק נהגו להימנע, והנוהגים לברך יש להם על מה שיסמוכו.

בודק...