שאלות ותשובות

  • ראשי
  • / שאלות ותשובות / פסח, תענית בכורות / מי שלא מבין את סיום המסכת, כגון שהמסיים דיבר דברים עמוקים ומפולפלים, וזה השומע, לא ידע מאי קאמר, האם הוא יכול לסמוך על זה, ולהיות פטור מתענית בכורות או לא?

מי שלא מבין את סיום המסכת, כגון שהמסיים דיבר דברים עמוקים ומפולפלים, וזה השומע, לא ידע מאי קאמר, האם הוא יכול לסמוך על זה, ולהיות פטור מתענית בכורות או לא?

אפריל 2, 2023

לכתחילה נכון שמסיים המסכת יסביר את הדברים בשפה קלה השווה לכל נפש, וטוב שיקח מסכת שמסיימת בדברי אגדה, כדי שהשומעים כולם יבינו את האמור בסיום המסכת, ובפרט על ידי דברי אגדה המקרבים את הלב לה' יתברך. אך בכל זאת אם מסיים המסכת דיבר דברים עמוקים ומפולפלים, לא לפי השגת השומע, וזה השומע לא הבין, העיקר להלכה בעזרת ה' יתברך שהוא יכול לסמוך ולאכול שם כי על כל פנים זו סעודת מצוה של סיום מסכת.

והגם שכמה מרבותינו הפוסקים כתבו שצריך שהשומע את הסיום יבין מה מדובר, ויבין את האמור, העיקר להלכה שגם אם לא הבין מאומה, עצם זה שהגיע לשם, יש להקל לו לאכול בסעודה קדושה זו, ולפתוח את התענית, כי על כל פנים הסעודה היא סעודת מצוה.

ובפרט שעיקר תענית בכורות היא מכח המנהג, ובצירוף נוסף בהלכה, יש להקל בזה, ועל אחת כמה וכמה שבזכות זה יוכל לקיים את ליל הסדר בצורה ראויה ומכובדת ושמחה יותר ויותר.

בודק...