שאלות ותשובות

מהי שבת הגדול? ומה מאפיין שבת יקרה זו יותר בכל שבתות השנה?

מרץ 29, 2023

שבת הגדול היא השבת שקודם חג הפסח. ותקנו חכמינו הקדושים בכל מקום, לדרוש בשבת זו בענייני חג הפסח בהלכה ובאגדה, בבתי כנסיות ובבתי מדרשות, בהיקבץ עם רב לכבודו יתברך, וברוב עם הדרת מלך. 

והטעם ששבת זו הסמוכה לחג הפסח היא הנקראת שבת הגדול, לפי שנעשה בשבת זו נס גדול, שקרבן פסח שהקריבו עם ישראל בשנה הראשונה במצרים,לקחו אותו אליהם בעשור לחודש תשרי, ארבעה ימים קודש ששחטו אותו, כמו שאמר הפסוק "בעשור לחודש הזה ויקחו להם שה לבית אבות שה לבית".ואותה שנה שיצאו עם ישראל מארץ מצרים בפסח, היה אותו הפסח ביום חמישי בשבוע, כמו שמובא בסדר עולם, ונמצא שעשירי בחודש היה שבת, ולקחו להם כל אחד שה לפסחו, וקשר אותו בכרעי מטתו, ושאלום המצריים למה זה לכם, והשיבו, לשחטו לשם פסח במצות השם עלינו, והיו שיניהם קהות על ששוחטין את אלהיהן,שהרי היו המצריים עובדים לכבשים, ולא היו רשאין לומר להם דבר, ועל שם אותו הנס קורין אותו שבת הגדול. 

ועוד, שבאותה שעה נתקבצו בכורות אומות העולם אצל ישראל ושאלום, למה לקחתם את השה וקשרתם אותו, אמרו להם עם ישראל "זבח פסח הוא להשם, שיהרוג בכורי מצרים", הלכו הבכורים אצל אבותיהם ואל פרעה לבקש ממנו שישלחו ישראל, ולא רצו, ועשו הבכורות מלחמה באחיהם המצריים הרשעים שהיו באותו הדור, והרגו מהם הרבה, הדא הוא דכתיב (תהלים קלו י)"למכה מצרים בבכוריהם". ואחר כך היו יושבים וחושבים על מה ולמה כל הרעה הזאת שבאה עליהם, ואמרו הכל בגלל עםישראל, ורצו להילחם בעם ישראל, והיכה אותם השם יתברך מכות קשות וחולאים רעים, ולא היו יכולים לזוז ממקומותיהם, ועשה השם יתברך אורה ושמחה לעם ישראל.

וטעם נוסף שנקרא שבת הגדול, משום שמרבים לדרוש בו בהלכות חג הפסח וענייניו. וכמו כן מאריכים בו יותר מכל שבת. 

עוד טעם ששבת שלפני הפסח נקראת"שבת הגדול", לפי שמפטירין בה"וערבה לה' מנחת יהודה וירושלים" (מלאכי ג'), ובו כתוב "לפני בא יום ה' הגדול והנורא", ומפני זה נקרא שבת הגדול.וטעם נוסף עוד, שזו השבת הראשונה שנכנסו בה עם ישראל למצוות.

בודק...