שאלות ותשובות

לשם מה יש מצוה לבדוק חמץ בליל ערב פסח, אחר שבלאו הכי ניקו את הבית לכבוד חג הפסח באופן יסודי ביותר?

מרץ 29, 2023

 ציוו חכמינו הקדושים על כל יהודי לבדוק את הבית מכל חשש חמץ בי"ג ניסן בלילה אור לי"ד, והגם שניקו את הבית ימים רבים לכבוד חג הפסח בכל זאת צריך לערוך בדיקת חמץ מדוקדקת, משום שפעמים רבות עלול להיות שבתוך כדי העבודה והנקיונות לחג הפסח מצאו איזה דבר של חמץ והניחוהו למשמר לרגע אחד, והואיל שהיו טרודים במלאכתם נשכח שם, וכן אפשר שבסיום כל הנקיונות קנו איזו גלידה שיש בה חמץ גמור כגון גלידה הנקראת "קסטה" או "טילון", והניחוה בתא ההקפאה לכמה דקות בשקית סגורה כדי שלא יפול שום פירור, ובסופו של דבר נשכח שם. וכן אפשר שאחד מן הילדים לקח איזה דבר מאכל של חמץ ואינו יודע שהוא חמץ והצניע אותו במגרתו וכל כיוצא בזה, ועל כן צריך לערוך בדיקת חמץ בכל אופן. 

וכיוצא בזה יש לעורר על כמה דברים שיש מקצת מהמון העם שאינם יודעים כלל ועיקר שהם חמץ כגון משקה הנקרא "וויסקי" שהוא חמץ גמור ויש מההמון שאינם יודעים זאת, ועל כן צריך לערוך בדיקת חמץ בכל אופן, וכן להודיע ולהיוודע בשער בת רבים את הדברים הנחשבים להיותם חמץ אם אינם מפורסמים כראוי,והנזהר בבדיקת חמץ לקיימה כראוי שכרו מרובה מאוד. 

וכבר הבטיח רבינו האר"י הקדוש זלה"ה שהנזהר מאיסור חמץ בפסח אפילו בכל שהוא מובטח לו שלא יזדמן לו שום חטא בשוגג כל אותה שנה, וכן כתוב בשמו בספר כף החיים, וכן העלה אאמו"ר רבינו יורם מיכאל אברג'ל שליט"א בשם רבינו האר"י הקדוש.

בודק...