שאלות ותשובות

כיצד תהיה הנהגת האדם בבואו לביתו בליל הסדר?

אפריל 2, 2023

יהיה שולחנו ערוך מבעוד יום, ויכנס לביתו בשמחה ובאור פנים, ויברך לכל אנשים ביתו בברכת חג שמח בשמחה ובטוב לבב, כי יום טוב הוא, שבו גאל הקדוש ברוך הוא את אבותינו ואותנו, כי אילו לא הוציא הקדוש ברוך הוא את אבותינו ממצרים עדיין אנחנו ובנינו עבדים היינו לפרעה במצריים, חס ושלום. ועל כן יתן שבח גדול להשם יתברך.

ואשריו אם יתאמץ ויאזור חיל בכל כוחו שלא לכעוס בליל הסדר כל עיקר, ויראה להם רק פנים שמחות, ולא יראה להם פנים זועפות, כי יום חג הוא בו גאלנו ה' יתברך ממצרים. וידע שכל ניסיון של כעס בלילה הקדוש הזה הוא רק עצת יצר הרע, שרואה את האור הגדול שממגיע לביתו של כל יהודי ומנסה להפריעם חס ושלום. ולכן גם אם ראה שלא נעשה הכל כרצונו, לא יצטער בכלל, וינסה שלא להקפיד אפילו בלב. ובזה מובטח לו שיזכה לאור גדול מאד מאד כל השנה.

ושמעתי מעטרת ראשי, אור עולם, מופת הדור רבינו יורם מיכאל אברג'ל שליט"א שאמר בשם הרב הקדוש רבי יצחק הכהן הוברמן זלה"ה בספרו הבהיר ברכה משולשת, שבכל ליל הסדר יורדים כל החמישים שערי אורה וקדושה לכל בית יהודי, ונשארים שם עד עמוד השחר. ובעמוד השחר מסתלקים להם. ואז כל יום ויום מימי העומר, זוכים להחזיר שער אחד בחזרה אל מקומו בקדוש, על די עבודת ה' נכונה.

ומי שמע כזאת, מי ראה כאלה, ויתן ליצר חס ושלום להפריעו משמחת החג. אדרבה, כגיבור יצא, אין גיבור אלא הכובש את יצרו, וישמח הוא, וישמח את בני ביתו, ובזה יזכה לצאת מכל הגלות הפרטית והכללית, ואשריו ואשרי חלקו, קדוש יאמר לו.

בודק...