שאלות ותשובות

תיקון לברירה

אפריל 28, 2022

שאלה: אם עבר וברר פסולת מתוך אוכל, או שברר אוכל מתוך פסולת על מנת לאכלו שלא לאלתר, או שברר בכלי המיוחד לברירה, שבכל אחד מהאופנים הללו טעה ועשה איסור תורה, האם מותר לאכול ממאכל זה או שמא יש להחמיר אחר שנעשה בו איסור תורה.

 

תשובה: אם עבר וברר פסולת מתוך אוכל, או שברר אוכל מתוך פסולת באופנים האסורים בשבת, יש אוסרים לאוכלו בשבת, וטוב להחמיר, ואחר השבת יכול לאוכלו. ומכל מקום אם טעה ובירר את הפסולת מתוך האוכל, והיה זה סמוך לאכילה, מעיקר ההלכה רשאי לאכול את המאכל הזה אפילו בשבת, שיש ספק ספיקא בדבר.

וכן אם בירר את האוכל מתוך הפסולת שלא סמוך לאכילה, הגם שטעה במעשהו, מעיקר ההלכה יכול לאוכלו בשבת, משום שהיה יכול לבררו ולאוכלו בהיתר גמור באופן הזה אם היה עושה כן סמוך לאכילה.

ובכל אופן שבירר בשבת באיסור, אם חזר ועירב בשבת האוכל עם הפסולת, והחזיר את הדבר לקדמותו, העיקר להלכה שמותר לאוכלו אפילו בשבת, מאחר שלא נהנה ממלאכת שבת כלום. והגם שיש מחמירים גם בזה ממידת חסידות הואיל ונעשה איסור בעבר באוכל, מכל מקום העיקר להקל בזה, שהרי לא נהנה ממלאכת שבת, והנח להם לישראל.

 

וכן מי שטעה ובירר אוכל מתוך פסולת כדי לאוכלו אחר זמן ולא לאלתר, יש אומרים שאם יאכלנו לאלתר, יתקן את מה שטעה ובירר על דעת לאכול לאחר זמן, שהרי נתברר עתה שמה שברר היה לאלתר. והגם שיש חולקים, וסוברים שהואיל ומלאכת מחשבת אסרה תורה, ומחשבתו הייתה באיסור, שהרי אסור לברור בשבת אפילו אוכל מתוך פסולת אם דעתו לאוכלו רק לאחר זמן, מכל מקום להלכה טוב לאכול מאכל זה לאלתר כדי לתקן את מעשהו לפי הסוברים שבכך מתקן את מעשהו.

 

בודק...