שאלות ותשובות

שימוש במסננת בשבת

אפריל 28, 2022

שאלה: מי שהכין תה עם עלי נענע, או שיבא, או שאר עלים בעלי ריח וטעם, ורוצה לסנן את התה, מחשש שמא ימצאו בו תולעים קטנים הבאים מהעלים, האם מותר לסננו במסננת או בבד בשבת, או שמא יש לחוש לאיסור בורר?

תשובה: מותר לסנן את התה בשבת קודש במסננת, ואין בזה משום בורר, שהואיל ומעיקר ההלכה מותר לשתות את התה גם בלי סינון, על ידי שיסתכל בעיניו היטב לראות שאין תולעים בתוך התה, הרי זה בכלל דברים שאפשר לשתותן בלי סינון, ואין בהם משום בורר. ועוד, שגם אם יפרדו משם תולעים קטנים וכד' וישארו במסננת, הואיל והם רטובים מהתה, הרי זה בכלל מה שאמרו חכמים "אין ברירה בלח", ומותר.

ברם, אם רואה תולעים מעורבים בתוך התה, לא יסנן את התה ההוא, אלא יניח מפית על גבי כוס התה, ושותה את התה באמצעות המפית. ואם רואה שהתולעים שקועים בעומק הכוס, והתה שלמעלה כולו נקי, יוכל לשתות אותו בשבת בלי מפית, ואין זה משום בורר, שהרי התה העליון מבורר ונקי, ורק יזהר שלא תיקרב אליו תולעת לפיו חס ושלום, שהרי על ידי הזהירות ממאכלות אסורות זוכה האדם ליראת השם טהורה ולפתיחות הלב בעבודת ה' יתברך, וכמו שהעלה מרן אאמו"ר מופת הדור רבינו יורם מיכאל אברג'ל שליט"א בספרו הבהירים "בצור ירום" ועוד.

 

בודק...