שאלות ותשובות

שימוש במסננת

אפריל 28, 2022

שאלה: אם הכינו סלט ירקות בשבת, או שהושרו הירקות בתוך המים כדי לנקותם, ורוצים לשפוך את כל הירקות השרויים או את "סלט הירקות", לתוך כלי מנוקב שהוא מסננת, כדי לסנן את כל המים שיצאו החוצה, האם זה מותר בשבת קודש, או שמא יש לחוש בזה לאיסור בורר?

תשובה: אם רוצים לשפוך את כל המים שבסלט החוצה, לכתחילה עדיף לשפוך את המים ישירות מתוך הכלי, ללא מסננת, כדרך שהתבאר לעיל, כל שהירקות חתוכים חתיכות גדולות, שהואיל והירקות ניכרין בפני עצמן בתוך המים אין בזה איסור בורר.

ומעיקר ההלכה מותר להשתמש גם במסננת לצורך זה, שהרי הירקות הללו נחשבים מבוררים כבר מהמים, כי הם גדולים וניכרים בפני עצמם. אולם אם הירקות הללו חתוכים חתיכות קטנות, והרי הם מעורבבים במים ממש, נכון לשפוך את המים החוצה עם מעט ירקות שישפכו גם הם תוך כדי שפיכת המים החוצה. ונכון שלא להשתמש בכלי שהוא "מסננת" לצורך זה.

ולכתחילה, ירקות שצריכים שרייה במים כדי לנקותם, צריכים להשרותם במים קודם השבת, ולא היו צריכים להשרות את הירקות במים בשבת, כמו שכבר התבאר לעיל בסייעתא דשמיא שאסור בשבת קודש לשרות פירות וירקות בכלי מלא מים, כדי להוריד את העפרורית או הריסוס שבהם, אלא ידיחם תחת ברז מים פתוח, וינקם בידו, תוך כדי שטיפתם בברז.

וכמו כן התבאר שהוא הדין שמותר לשטוף "דג מלוח" במים צוננים, כדי להעביר את המלח שעליו. ואין בכל זה שום חשש איסור. ועל זה הדרך, הנוהגים להשרות את החסה במים, כדי לנקותה מריסוס ומתולעים, טוב להשרותה במים קודם השבת. ואם לא השרו במים קודם השבת, נכון שבשבת ידיחו אותה במים היטב היטב, ויסתכלו בעיניהם שהירק נקי, ודי בזה. ומכל מקום אם כבר השרו את החסה במים בשבת, או כל ירק אחר, מותר לאכלם גם בשבת ואין חשש בדבר.

 

בודק...