שאלות ותשובות

עצמות הדגים

אפריל 28, 2022

שאלה: האם מותר להסיר את הקוצים והעצמות מתוך הדגים בשבת, או שמא יש לאסור משום בורר פסולת מתוך אוכל? וכמו כן, האוכל אבטיח או מילון, האם מותר לו קודם האכילה להוציא את הגרעינים מתוך האבטיח או המילון, או שמא יש להחמיר בזה משום בורר?

תשובה: מותר לברור בשבת את הקוצים והעצמות מתוך הדגים, שכן דרך אכילתו, ואין לחוש בזה משום בורר פסולת מתוך אוכל. וכאשר הרים את העצמות מתוך הדג או הבשר, והעצמות הללו עדיין בידו, מותר לו להוציאם לגמרי אל מחוץ לצלחת, ושוב לא שייך בזה איסור בורר, שהרי הם כבר מבוררים ועומדים.

ורק קוצים ועצמות שכבר נפרדו מן הדגים או מן הבשר, וכבר מונחים בתוך הצלחת ואינם מחוברים בדג או בבשר, טוב להשתדל שלא ילקטם משם להוציאם החוצה לגמרי, אלא יצדדם בצד הצלחת. [אולם מעיקר ההלכה אם הקוצים נפרדים וניכרים בפני עצמם, מותר גם להוציאם מתוך הצלחת לגמרי, ובפרט אם מפריעים לו באכילתו. ובפרט וממידת חסידות אם ירצה, יוכל להניח חתיכה קטנה של דג או כל דבר אחר מהתבשיל ביחד עם העצמות, ואז יוכל לכתחילה להוציא את כולם יחד מהצלחת ללא כל חשש, שהרי הוא מוציא בזה את האוכל יחד עם הפסולת ואינו מוציא את הפסולת לבד].

וכמו כן, אם הגרעינים מחוברים לגוף הפרי, מותר להוציאם בשעת אכילתם. וכן מותר להוציא את גרעיני התמרים והמישמשים וכד' בשעת אכילתם.

 

בודק...