שאלות ותשובות

ברירה במשחקים

אפריל 28, 2022

שאלה: ילדים ששיחקו בשבת באבני לגו וכד', והיו שם כמה סוגי לגו, וכשרוצים לאסוף את הלגו בחזרה לקופסא, רוצים לשים כל סוג של "לגו" בפני עצמו, האם מותר להחזיר כל סוג לגו בפני עצמו, או שמא יש להחזירם כולם יחד ולא יבוררו ביניהם מחשש איסור בורר בשבת?

 

תשובה: העיקר להלכה בסייעתא דשמיא שמותר בשבת קודש להחזיר את אבני הלגו כל סוג לבדו למקום בו הוא צריך להיות, ואין בזה חשש לאיסור בורר, הואיל ובדרך כלל אבני הלגו גדולים וניכרים בפני עצמם, ובצירוף דעת הפוסקים שאיסור בורר שייך רק כאשר יש שם גם פסולת שאינו חפץ בה, אבל אם אין פסולת אלא הוא חפץ בהכל אין בזה איסור בורר, וכאן הרי הוא חפץ בכל הלגו, ולכן אין בזה איסור בורר. וכמו כן בצירוף דעת הפוסקים שסוברים שאיסור בורר שייך רק בגידולי קרקע, נמצא שבלגו שהוא אינו גידולי קרקע לא שייך איסור בורר. 

ומכל מקום אם ירצו לנהוג במדת חסידות ולצאת ידי כל השיטות, ירימו כל אבן ואבן מאבני הלגו לבד, ואחר שאבן הלגו נמצאת כבר ביד שלו, הרי היא מבוררת, וממילא יכול להניח אותה בתוך הכלי שירצה. וכאשר אינו מרים כמה אבנים יחד, אלא כל אבן לגו שנקראת בדרכו נוטלה ומניחה במקום הראוי לה, אין בזה איסור בורר.

וכל שכן כאשר הלגו הוא סוג אחד אלא שיש בו גדולי וקטנים, שמותר לברור את הלגו כדי שיהיו הגדולים בפני עצמן והקטנים בפני עצמן, שהרי הכל מין אחד ואין ברירה באותו המין. ומטעם זה יכול גם לברור את הלגו שיהיה כל צבע לבדו, צהובים לבדם, אדומים לבדם, וכן על זה הדרך.

 

בודק...