שאלות ותשובות

החזרה בחצי בישול

אפריל 28, 2022

שאלה: בשר או עוף שהיה מבושל מיום שישי חצי בישול או קצת יותר מחצי בישול, אך לא היה מבושל כל צורכו, האם מותר להחזירו על גבי הפלאטה בשבת קודש כדי להמשיך את בישולו?

תשובה: הגם שאין בישול אחר בישול, מכל מקום זה דוקא בתבשיל שכבר היה מבושל כל צורכו והתקרר, אבל תבשיל שעדיין לא התבשל כל צורכו והתקרר, אסור בשבת להחזירו על גבי הפלאטה כדי שימשיך את בישולו, שהרי נמצא זה שממשיך את בישול המאכל בשבת.

ואולם, אם התבשיל היה מונח כבר על הפלאטה, בכניסת השבת, מותר להשאיר את התבשיל על הפלאטה שימשיך להתבשל בשבת, מכיון שהאדם לא עושה שום מלאכה בשבת בזה שמשאיר את התבשיל על הפלאטה מלפני כניסת השבת אל תוך השבת, וכמו שהתבאר לעיל בסייעתא דשמיא.

ומכל מקום, אם טעו והניחו את התבשיל בשבת על הפלאטה, כשהוא מבושל רק חצי בישול ואפילו שליש בישול, מותר לאכול את התבשיל ההוא בשבת, שהואיל וזה תלוי במחלוקת הפוסקים, שיש אומרים שכל שהתבשל כמאכל בן דרוסאי [שהוא שליש בישול, ויש מחמירים כחצי בישול], הרי הוא נחשב מבושל, ואם מניחו על הפלאטה אחר כניסת שבת, אין בו איסור בישול.

והגם שלהלכה יש להחמיר בזה, מכל מקום אם כבר טעו ושמו בשבת על הפלאטה את התבשיל, שהתבשל רק שליש בישול מותר לאוכלו בשבת. כדין כל דבר שנחלקו בו הפוסקים בשבת אם מותר לעשותו או לא, שגם כשנפסקה הלכה שלא לעשותו מכל מקום אם עבר ועשה, מותר לאכול מזה בשבת.

 

בודק...