שאלות ותשובות

נטילה של הבוקר ושל בית הכסא אם חייב מכלי

דצמבר 21, 2022

שאלה: כשנוטל ידים בבוקר, האם חייב ליטול מתוך כלי, או שמספיק לרחוץ ידים בברז גם בלי כלי?

תשובה: כשנוטל ידים בבוקר, לכתחילה צריך ליטול מתוך כלי, מכיון שהרוח רעה סרה על ידי נטילה שנוטל מתוך כלי, ונוטל שלש פעמים על כל יד לסירוגין.

ומכל מקום, אם אין שם כלי, ירחוץ את ידיו בברז שלש פעמים, כל יד, ימין שמאל, ימין שמאל, ימין שמאל. אולם כשימצא כלי, נכון ממידת חסידות שיחזור ויטול ידים שוב פעם מתוך כלי, כי אמנם רחיצת הידיים בברז מחלישה את הרוח רעה, אך היא לא עוקרת אותה לגמרי. ולכן טוב ונכון מאד ליטול דוקא מתוך כלי.

ונכון מאד, שגם ביציאה מבית הכסא, ליטול ידים לסירוגין מתוך כלי, וכן הורה אדוני אבי מורי הרב, מקים עולה של תורה בארץ ישראל, רבינו יורם מיכאל אברג'ל.

ושמעתי מאבא מארי, שפעם אחת תלמיד אחד יצא מהשירותים, ורחץ ידים בברז, אך לא נטל מתוך כלי. וראה אותו הגאון החזון איש, ואמר לו, אמנם ידי חובת ההלכה יצאת, אך טהרה לא תהיה בך, אלא אם כן תיטול מתוך כלי.

והטעם, כי גם בנטילת ידים של יציאה מהשירותים יש שני טעמים, האחד, משום רוח רעה, והשני משום נקיות. ואכן משום נקיות גם אם רחץ ידים בברז בלי כלי, הידיים נקיות. אולם מאחר שיש טעם נוסף, והוא משום רוח רעה, והרוח רעה לא נעקרת לגמרי על ידי רחיצה בברז, אלא על ידי כלי, לכן צריך ליטול דוקא על ידי כלי, ולא כדאי לזלזל בשום מנהג של עם ישראל שמוסיף קדושה וטהרה, ולכן אל תשגיח במי שזלזל בדבר זה. ואם אין לו כלי, ירחץ את הידיים בברז שלש פעמים כל יד, ואף על פי שהרוח הרעה לא נעקרה לגמרי ממש. מכל מקום לכל הפחות היא נחלשה. ולא יעשה מחלוקת בעבור מנהג חשוב זה, רק יסביר בדרכי נועם.

בודק...