שאלות ותשובות

מפני מה תיקנו חכמינו הקדושים לשתות ארבע כוסות של יין בליל הסדר?

אפריל 2, 2023

הטעם שתיקנו חכמינו הקדושים לשתות ארבע כוסות בליל הסדר, כנגד ארבע לשונות של גאולה, והוצאתי והצלתי וגאלתי ולקחתי, כלומר, כשהקדוש ברוך הוא בישר לנו את בשורת הגאולה, על ידי משה רבינו עליו השלום, אמר לנו בשם ה', "והוצאתי אתכם מארץ מצרים", "והצלתי אתכם מעבודתם", "וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדולים", "ולקחתי אתכם לי לעם". וכנגד ארבע לשונות הללו של הגאולה, שותים ארבע כוסות.

ויש כוס חמישית והיא כוס של אליהו הנביא זכור לטוב, שממלאים אותה בסוף משיורי הכוסות, ולא שותים אותה, והיא כוס יין לאליהו הנביא שיבוא במהרה בימינו ויבשרנו את הגאולה הקרובה. וזה כנגד הלשון החמישית של הגאולה, "והבאתי", שנאמר "והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אותה לאברהם ליצחק וליעקב, ונתתי אותה לכם מורשה אני אדני". ובדרך כלל היא כוס שלא שותים אותה, אלא ממלאים אותה משיירי הכוסות של כולם, וזה נשאר עד הבוקר על השולחן, ובבוקר אפשר לשפוך את הכוס. ויש נוהגים למלא יין נקי מהבקבוק לכוס של אליהו הנביא ושותים אותו בגמר הסדר.

טעם נוסף הוא כנגד ארבעה דברים שצריכים לזכור תמיד, כוס ראשונה, שה' יתברך בחר בנו בימי אברהם אבינו ע"ה. כוס שניה הודאה על גאולת מצרים. כוס שלישית כנגד זמן הגלות, שגם שם ה' יתברך שמר עלינו. כוס רביעית כנגד הגאולה העתידה במהרה בימינו אמן.

עוד טעם לארבע כוסות, כנגד ארבעה דברים שאנחנו רוצים להודות לה' יתברך, כוס ראשונה על שנצלו משיעבוד מצרים, כי בראש השנה בטלה עבודה מאבותינו במצרים, כי כבר מהמכה הראשונה שה' יתברך היכה את המצרים, פסק השיעבוד. הכוס השניה כנגד יציאת מצרים. הכוס שלישי, כנגד זה שה' יתברך עשה שפטים במצריים במצרים. והכוס הרביעית כנגד קבלת התורה הקדושה שנתן לנו מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא.

טעם נוסף למצוות ארבע כוסות של יין, כנגד ארבע אותיו שם ה' ברוך הוא , אות י' אות ה' אות ו אות ה'. ושלושת הטעמים הללו אמרם הגאון רבי דוד אבודרהם.

ואדוני אבי מופת הדור, רבינו יורם אברג'ל הביא לזה טעם נוסף בשם חכמינו הקדושים שהחלום ששר המשקים חלם, ויוסף הצדיק פתר לו אותו, רומז על גאולת עם ישראל, כי שר המשקים חלם על הגפן, ועם ישראל נקראו גפן שנאמר "גפן ממצרים תסיע", שה' יתברך הוציא את עם ישראל ממצרים, ושלושת הענפים ששם, הם כנגד שלושת הרועים של עם ישראל, משה אהרן ומרים. ויש בזה רמזים גדולים לגאולת עם ישראל כמו שמובא בביאור. והנה בפסוקים שם כתובה המילה "כוס" ארבע פעמים כמו שנאמר, "ויספר שר המשקים את חלומו ליוסף ויאמר לו בחלומי והנה גפן לפני, ובגפן שלושה שריגים, והיא כפורחת עלתה נצה הבשילו אשכלותיה ענבים, 'וכוס' פרעה בידי ואקח את הענבים ואשחט אותם אל 'כוס' פרעה ואתן את 'הכוס' על כף פרעה, ויאמר לו יוסף זה פתרונו, שלושת השריגים שלושת ימים הם, בעוד שלושת ימים ישא פרעה את ראשך והשיבך על כנך ונתת 'כוס' פרעה בידו כמשפט הראשון אשר היית משקהו" [בראשית מ, ט-יג], וזה רומז על גאולת עם ישראל היקרים והצדיקים במהרה בימינו אמן.

בודק...