שאלות ותשובות

  • ראשי
  • / שאלות ותשובות / השכמת הבוקר / מי שהתעורר באמצע הלילה, וצמא לשתות, וקשה לו לקום ליטול ידיו, האם מותר לו לברך 'שהכל נהיה בדברו' ולשתות גם בלי שיטול ידיו או לא? והאם מועיל שיהרהר את הברכה בליבו בלי להוציא את המילים בפיו, או לא?

מי שהתעורר באמצע הלילה, וצמא לשתות, וקשה לו לקום ליטול ידיו, האם מותר לו לברך 'שהכל נהיה בדברו' ולשתות גם בלי שיטול ידיו או לא? והאם מועיל שיהרהר את הברכה בליבו בלי להוציא את המילים בפיו, או לא?

מאי 30, 2023

מי שהתעורר באמצע הלילה וצמא לשתות, ינקה את ידיו בשמיכה או בסדין שהוא מכוסה בו, וכיוצא בזה, ומותר לברך ולשתות. והמחמיר על עצמו ממידת חסידות לקום ולטול ידים, ולברך ולשתות תבוא עליו ברכת טוב. אולם מעיקר ההלכה יכול לנקות ידיו בשמיכה או בכרית ולברך שהכל ולשתות.

ואף על פי שיש מרבותינו הפוסקים שכתבו, שאם לא נטל ידיו, יכול להרהר את הברכה בלב ולשתות, מכל מקום להלכה נכון שלא לשתות בלי לברך בפיו.

ואמנם יש מחכמי הסוד שכתבו שיברך שהכל לפני השינה וישתה פחות מרביעית, ויכוין על מה שישתה באמצע הלילה בקומו משינתו, להלכה לא נוהגים כך, כי שינת קבע נחשבת הפסק, ולכן בלאו הכי הוא יצטרך שוב לחזור ולברך ברכת שהכל נהיה בדברו קודם שישתה. ואם שתה רביעית יברך אחר שתייתו ברכת בורא נפשות רבות, ואשריו ואשרי חלקו.

בודק...