שאלות ותשובות

  • ראשי
  • / שאלות ותשובות / פסח, ליל הסדר / מה שנוהגים לשטוף את גביע הקידוש, לפני הקידוש מבפנים ומבחוץ, האם צריכים לשטוף ולהדיח את הכוס בין כל כוס וכוס, למשך כל הארבע כוסות, או שמא די בזה ששטפו והדיחו את הכוס פעם אחת לפני הקידוש?

מה שנוהגים לשטוף את גביע הקידוש, לפני הקידוש מבפנים ומבחוץ, האם צריכים לשטוף ולהדיח את הכוס בין כל כוס וכוס, למשך כל הארבע כוסות, או שמא די בזה ששטפו והדיחו את הכוס פעם אחת לפני הקידוש?

אפריל 5, 2023

מעיקר ההלכה אפשר לשטוף את הגביע רק פעם אחת קודם הקידוש, אולם נכון מאד להשתדל לשטוף את הגביעים בין כל כוס וכוס, וכן מנהגו של עטרת ראשינו רבינו יורם מיכאל אברג'ל כמו שפסק מרן הבן איש חי הקדוש, ששוטפים את כל הגביעים, בין כל כוס וכוס מארבע כוסות. ויש בזה טעם על דרך הסוד. ואולם אם רואים שיש בזה טירחה גדולה, יסמכו על עיקר ההלכה וישטפו פעם אחת. וכמו כן ישתדלו לשטוף את הכוסות גם לפני כוס שלישי, כי זה כוס של ברכת המזון.

ובספרי הקטן שו"ת שבת המלכה, העלינו בסייעתא דשמיא שכוס של קידוש צריך להיות מודח מבפנים ומבחוץ, כי כל העשרה דברים שנאמרו בכוס של ברכה [היינו ברכת המזון] נאמרו בכוס של קידוש, ומטעם זה כאמור, גם כוס של קידוש צריך שיהא מודח מבפנים ומבחוץ, וב' טעמים נאמרו בהדחת הכוס, האחד הוא טעם יסודי על פי חכמי הסוד, והטעם השני הוא משום שלום הבית, שאם בעל הבית הוא רגזן רח"ל, וימצא בכוסו איזה שיירי משקה או אלו עניינים שאינם נקיים יחרה אפו כפרעה הרשע שכעס על שר המשקים והשליכהו לבית האסורים בעבור חוט השערה שמצא בכוסו, ובזה בטל שלום בית ח"ו, ולכן על ידי שכלי הקידוש נקי הרי זה גורם שלום הבית.

ומכללם של דברים נמצאנו למדים שגם אם כוס הקידוש נקי, בכל זאת יש לערוך שטיפה והדחה קודם ששמים אותו על השלחן, שהגם שהטעם הפשטי הוא משום שלום הבית, וכשגביע הקידוש נקי אין חשש, מכל מקום הואיל ויש בזה טעם נוסף על פי הסוד, ראוי להזהר זה בכל גוונא. כן שמעתי מאדוני אבי מופת הדור רבינו יורם אברג'ל.

בודק...