שאלות ותשובות

מאימתי החמץ אסור מן התורה בערב פסח?

אפריל 2, 2023

החָמֵץ בְּיוֹם י"ד בניסן אָסוּר מִן הַתּוֹרָה מחצות היום, דהיינו משעברו שש שעות מעמוד השחר. ומשעה זו החמץ אסור מן התורה בין באכילה ובין בהנאה. וחכמינוהקדושים אָסְרוּ את הֶחָמֵץ בַּאֲכִילָה שְׁתֵּי שָׁעוֹת קֹדֶם לָכֵן, שֶׁגָּזְרוּ שֶׁמָּא יִטְעוּ בְּיוֹם הַמְעֻנָּן, שֶׁמֵּחֲמַת הָעֲנָנִים יַחְשְׁבוּ שֶׁעֲדַיִן שְׁעַת בֹּקֶר מֻקְדֶּמֶת, וַעֲלוּלִים לְהִכָּשֵׁל ח"ו בְּאִסּוּר חָמֵץ אַחַר זְמַנּוֹ. וְלָכֵן אָסוּר לֶאֱכֹל חָמֵץ בְּיוֹם י"ד מִסּוֹף אַרְבַּע שָׁעוֹת וּלְמַעְלָה, וְחוֹשְׁבִים הַשָּׁעוֹת בְּשָׁעוֹת זְמַנִּיּוֹת. מֵעַמּוּד הַשַּׁחַר עַד צֵאת הַכּוֹכָבִים, וְעַמּוּד הַשַּׁחַר הוּא שִׁעוּר שָׁעָה וְחומֶשׁ קודֶם הָנֵץ הַחַמָּה (וְלֹא כְּמוֹ שֶׁחוֹשְׁבִים בַּלּוּחוֹת הַנְּפוֹצִים בָּאָרֶץ, זְמַן עַמּוּד הַשַּׁחַר שָׁעָה וָחֵצִי קודם הָנֵץ הַחַמָּה). וּמִסּוֹף אַרְבַּע שָׁעוֹת מִתְּחִלַּת הַיּוֹם, וְעַד סוֹף חָמֵשׁ מֻתָּר בַּהֲנָאָה, וְרַשַּׁאי לְמָכְרוֹ לְגוֹי, אוֹ לְהַאֲכִילוֹ לִבְהֵמָה חַיָּה וָעוֹף, וּבִלְבַד שֶׁיַּעֲמוד אֶצְלָם לִרְאוֹת שלא יַצְנִיעוּ הֶחָמֵץ, וִיבַעֵר כָּל מַה שֶּׁיְּשַׁיְּרוּ מִמֶּנּוּ, וּמִתְּחִלַּת שָׁעָה שִׁשִּׁית עַד סוֹפָהּ אָסוּר הֶחָמֵץ בַּהֲנָאָה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, לָכֵן יזדרז לבטל החמץ לפני כן.

החמץ משעה שישית בערב הפסח אינו אסור רק באכילה אלא אסור גם בהנאה, ולכן, רשאי לאכול את החמץ עד ארבע שעות מתחילת היום, ובשעה החמישית יכול למכור את החמץ לגוי, וכן יכול להאכילו לבהמותיו, ומתחילת שעה שישית אסור בהנאה מדרבנן, ומתחילת שעה שביעית הרי הוא אסור בהנאה מן התורה, ואינו יכול למוכרו לגוי ולא להאכילו לבהמותיו מתחילת שעה שישית. 

ואנשים שיש להם עופות מצפצפים כגון תוכים וכיוצא בזה, וכן דגים באקווריום, אם האוכל של התוכים או של הדגים הוא מזון שאינו ראוי למאכל אדם, לא צריך שיהיה כשר לפסח, כל שהוא לא חמץ גמור כמו לחם, אלא רק תערובת חמץ. ואולם אם הוא חמץ לבדו כגון פירורי לחם, או שהוא תערובת חמץ אלא שהוא ראוי גם למאכל אדם, ירכוש בעבור התוכים והדגים, מזון מיוחד כשר לפסח, וכן שמעתי שבזמן הזה מצוי בחנויות מזון לצורך התוכים שעשוי מתולעים, ולא משתמשים במזון שהוא חמץ, שהגם שהעופות אינם מוזהרים על אכילת חמץ, מכל מקום הרי בעל העופות נהנה מחמץ בפסח שהרי בזה נותן להם כדי סיפוקם במאכל ומשקה, ולכן ירכוש בעבורם מזון מיוחד לפסח כמבואר.

בודק...