שאלות ותשובות

השכמת הבוקר ומעלתה

דצמבר 21, 2022

אשרי אדם שזוכה להתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת בוראו יתברך, ולהתגבר על אהבת השינה, ולשמוח בה' ובתורתו הקדושה, כי לכך נברא האדם, ולכך ה' יתברך מחזיר לאדם את הנשמה בבוקר בקומו משינתו, ויזכה האדם לעורר בעצמו את השחר, ולא יצטרך שהשחר יעורר אותו.

וגם אם יסיתנו יצרו ואומר לו, עדיין לא שבעת משנתך, יתגבר עליו לקום, שיזכה הוא בעצמו לעורר את השחר. וגם בשינתו, ידע לפני מי הוא ישן, וידע שמלך מלכי המלכים הקב"ה חופף עליו, שנאמר "הלא את השמים ואת הארץ אני מלא נאם ה'". ולכן יקום מיד בזריזות לעבודת בוראו יתברך ויתעלה.

וזכור לטוב עטרת ראשי, אדוני אבי, מקים עולה של תורה בארץ ישראל, שמשחר ילדותו זיכה אותו ה' יתברך להיות הוא מעורר השחר, ולהגות בתורה הקדושה גם קודם התפילה, באהבת השם ואהבת תורתו ומצוותיו.

ועם זאת, שדרכו בקודש למסור שיעורי תורה לאחינו בית ישראל היקרים בכל ארץ הקודש, ודרכו היתה לחזור בשעות מאוחרות מאד, ולפעמים היה מגיע בחזרה סמוך לזמן תפילת שחרית, וכל שינתו של אותם לילות היו רק מעט מה שנח קלות בנסיעה, ועם כל זה, לא וויתר על מעלת היקיצה קודם אשמורת לבוא לבית ה', אחר טבילה במקווה בשמחה ובאהבת ה' טהורה.

בודק...