שאלות ותשובות

  • ראשי
  • / שאלות ותשובות / פסח, בדיקת חמץ / האם מצד ההלכה צריך לפזר בחדרי הבית, עשרה פתיתי לחם, קודם בדיקת חמץ, או שמא יבדוק בדיקת חמץ בלי לפזר תחילה חתיכות חמץ בחדרי הבית? וכמו כן, מי שפיזר עשרה פתיתי חמץ בבית, ובזמן בדיקת החמץ לא מצא אחד או שניים מהם, האם צריך להתאמץ ולחפש עד שימצא את אותם הפתיתים האבודים, או שמא אינו צריך לטרוח בזה?

האם מצד ההלכה צריך לפזר בחדרי הבית, עשרה פתיתי לחם, קודם בדיקת חמץ, או שמא יבדוק בדיקת חמץ בלי לפזר תחילה חתיכות חמץ בחדרי הבית? וכמו כן, מי שפיזר עשרה פתיתי חמץ בבית, ובזמן בדיקת החמץ לא מצא אחד או שניים מהם, האם צריך להתאמץ ולחפש עד שימצא את אותם הפתיתים האבודים, או שמא אינו צריך לטרוח בזה?

אפריל 2, 2023

אמנם על פי ההלכה אין חובה לפזר פתיתי חמץ קודם הבדיקה, אולם כבר פשט המנהג בכל מקום לפזר עשר חתיכות של לחם עטופות בנייר בחדרי הבית כדי שימצאם הבודק ויבערם, והגם שגם אם לא יפזרו את חתיכות החמץ ההם, ולא ימצא הבודק שום חמץ אחר, אין בכך כלום, ואין ברכתו חס ושלום לבטלה, הגם שלא מצא חמץ, כי הרי אינו מברך "על מציאת חמץ" אלא "על ביעור חמץ" והיינו שאם ימצא חמץ יבערהו, מכל מקום מנהג זה נכון על דרך הפשט, וכן על דרך הסוד, ונכון לקיימו. וכמו שכתב מרן הבן איש חי הקדוש, וכן מנהג מרן אאמו"ר רבינו יורם מיכאל אברג'ל שליט"א.

ונוהגים לתת לילדים לפזר בדירה את חתיכות החמץ, כדי שירגישו שתפים למצות הבדיקה ובכך לחנכם במצוות, אולם נכון שישים לב שיהיו עירניים היכן הם מניחים כל חתיכה.

אִם אַחַר שֶׁפִּזֵּר עֶשֶׂר חֲתִיכוֹת חמץ כמבואר, בָּדַק וְלא מָצָא חֲתִיכָה אַחַת מֵאוֹתָם הַחֲתִיכוֹת, אֵין צָרִיךְ לִבְדּוק כָּל הַדִּירָה שעות על גבי שעות עד שימצאנה, אלא יסמוך על ביטולו שמבטל אחר כך את החמץ. ולכן טוב ונכון לכתחילה שתהיה כל חתיכת לחם קטנה פחות מכזית כדי שאם תאבד חתיכת לחם יוכל לסמוך לכתחילה על הביטול שעושה ולא יצטרך לחזור ולחפש את החתיכה החסירה. 

בודק...