שאלות ותשובות

  • ראשי
  • / שאלות ותשובות / ברכת האילנות / האם מותר לברך ברכת האילנות על עצי פרי של כלאיים, דהיינו שמורכבים מין בשאינו מינו. שהרי נפסק להלכה שמותר לכתחילה לאכול פירות אלו, ורק להרכיב אותם היה אסור. או שמא הואיל והרכבתם נעשתה נגד ציוויו יתברך, אין לברך עליהם לה' יתברך ברכת האילנות?

האם מותר לברך ברכת האילנות על עצי פרי של כלאיים, דהיינו שמורכבים מין בשאינו מינו. שהרי נפסק להלכה שמותר לכתחילה לאכול פירות אלו, ורק להרכיב אותם היה אסור. או שמא הואיל והרכבתם נעשתה נגד ציוויו יתברך, אין לברך עליהם לה' יתברך ברכת האילנות?

מרץ 23, 2023

הָרוֹאֶה אִילָנוֹת מורכבים מִין בְּשֶׁאֵינוֹ מִינוֹ, אִם רוֹצֶה לְבָרֵךְ עֲלֵיהֶם בִּרְכַּת הָאִילָנוֹת רַשַּׁאי שֶׁיֵּשׁ לוֹ עַל מִי שֶׁיִּסְמוךְ. אוּלָם לְכַתְּחִלָּה רָאוּי לְבָרֵךְ עַל אִילָנוֹת שֶׁאֵינָן מֻרְכָּבִים כְּדֵי לָצֵאת לִידֵי כָּל הַשִּׁיטוֹת. ויש אומרים שגם המחמירים שלא לברך ברכת האילנות על עצים מוברכים, הינו דוקא באופן שהרכיבו את העץ הזה ממש מין בשאינו מינו, אבל אם הביאו שתילים ואיחורים של עצים שהם כבר מורכבים, מותר לברך עליהם. ולכן פשט המנהג לברך ברכת האילנות גם על תפוז, אף על פי שלפני מאות שנים הרכיבו אותו תפוח עץ בפרי הדר מר כלענה הנקרא 'חושחש', ויצא ממנו התפו"ז, שהוא ראשי תיבות תפוח זהוב. 

וכן מותר לברך ברכת האילנות על עץ פומלא, אף על פי שהוא תרכובת של לימון ואשכולית. וכן מותר לברך על עץ של פרי "אפרשזיף" הנקרא נקטרינה, שהוא מורכב מאפרסק ושזיף. וזאת בצירוף הטעם שהעץ שלפנינו הוא לא העץ שהוא בעצמו הורכב, ולכן אפשר להקל בזה, ולברך עליו ברכת האילנות.

בודק...