שאלות ותשובות

האם גם אשה צריכה הסבה בליל הסדר, או רק גברים?

אפריל 2, 2023

לכתחילה טוב שגם הנשים יאכלו את המצות ויישתו ארבע כוסות של יין בהסבה בליל הסדר. בין נשים נשואות ובין שאינן נשואות, נכון שתהיה הסבה כהלכה, שהרי ההסבה מראה דרך חירות, ועניין זה של דרך חירות שייך אצל כולם, כי את כולנו גאל השם יתברך בלילה הזה, בשמחה ובטוב לבב. וכמובן תקפיד שההסבה תהיה בצורה צנועה ועדינה, כי אשה יראת השם היא תתהלל. ויש מקומות שנהגו הבנות שלא להסב בליל הסדר, כי לא הייתה דרכן בכך, ויש להם על מה לסמוך, אבל נכון יותר כן שייסבו גם הן.

ובימי קדם, נשים נשואות לא היו מסיבות בליל הסדר בפני בעליהן, אלא היו שותות את היין ואוכלות את המצה, בישיבה רגילה על הכסא, ולא בהסבה, בצורת הטייה על צד שמאל, כי בימים ההם היה מורא לכל אשה מבעלה, והואיל ואימת בעליהן עליהם, הן לא היו מרגישות בני חורין. ולכן פטורות מהסבה. ואולם, בדורות שלנו אכשור דרי, וכנראה שהנשים התמלאו מצוות רבות מאד, ואולי בשל כך, כבר רבות בנות עשו חיל, ואימתן מוטלת על בעליהן, ובכל אופן, אין אימת בעליהן מוטלת עליהם כמו בדורות עברו, ולכן גם אשה נשואה צריכה להסב בליל הסדר. וכאמור, תקפיד שההסבה תהיה בצורה צנועה ועדינה, כי בנות ישראל כולם קדושות וטהורות וצדקניות, וזהו כבודן הטהור. אשה יראת השם היא תתהלל.

וכל אשה שלא היסבה בשתיית ארבע כוסות, או באכילת המצה, בין נשואה בין רווקה, או גרושה ואלמנה, אינה צריכה לחזור ולשתות או לחזור ולאכול את המצה, הואיל ומעיקר ההלכה הייתה יכולה שלא להסב.

בודק...