שאלות ותשובות

דברים הצריכים נטילה

דצמבר 21, 2022

שאלה: על אלו דברים צריכים ליטול ידים?

תשובה: תיקנו חכמינו הקדושים ליטול ידים על כמה דברים, ומצוה גדולה להיזהר בהם, ולא לזלזל בהם, כי חס ושלום זה עלול לגרום להשכיח את הלימוד, וכמו כן זה עלול לגרום לאדם לפחדים וחרדות חס ושלום.

ואלו הם הדברים שצריכים ליטול ידים לאחריהם, הקם מהמיטה. והיוצא מבית הכסא ומבית המרחץ. כלומר אחרי כל פעם שהיה בשירותים או שהתקלח. וכן מי שקצץ צפרניים של הידים או של הרגליים. והחולץ מנעליו, ונגע בנעלים תוך כדי שחולץ אותם, יטול ידים. וכמו כן מי שנוגע ברגלים שלו. והחופף ראשו. ויש אומרים גם שמי שהיה בבית העלמין, והלך בין המצבות, וכן מי שנגע במנוח שנפטר, או מי שהיה תחת אותה קורת גג בזמן שהמנוח מונח שם, צריך ליטול ידיו. ומי שמפלא כליו, ואחרי ענייני הבית שלו ושל אשתו, וכן הנוגע בכינה. והנוגע בגופו בידו.

וכתב מרן השולחן ערוך, ומי שעשה אחת מכל אלו ולא נטל, אם תלמיד חכם הוא, תלמודו משתכח. ואם אינו תלמיד חכם, יוצא מדעתו. וביארו המפרשים, שהכוונה שזה גורם לו לחטוא חס ושלום, כי אין האדם עובר עבירה אלא אם כן נכנסה בו רוח שטות חס ושלום.

כיוצא בדבר, שמי שתרם דם, שזה נקרא הקזת דם, נכון שיטול ידיו, וכתב מרן השולחן ערוך, המקיז דם מהכתפים, ולא נטל ידיו, מפחד ז' ימים. המגלח, ולא נטל ידיו, מפחד ג' ימים. הנוטל צפרניו, ולא נטל ידיו, מפחד יום אחד ואינו יודע ממה מפחד.

בודק...