שאלות ותשובות

במעלת ההכנה והטירחה בתבשילי השבת

אפריל 28, 2022

א. שאלה: מהי מלאכת "המבשל" בשבת?

 

תשובה: תחילה יש להקדים עניין השייך בבישול התבשילים לכבוד שבת קודש, והיא מצות "עונג שבת", שמצוה רבה על כל אדם לענג את השבת כפי יכולתו, בתבשילים ערבים, שיכינו אותם לכבוד שבת קודש, וכבר אמרו חכמינו הקדושים בגמרא מסכת שבת (דף קי"ח), כל המענג את השבת נותנים לו נחלה בלי מְצָרִים, וניצול משעבוד גלויות, ונותנין לו משאלות לבו, שנאמר (תהלים ל"ז) והתענג על ה' ויתן לך משאלות לבך. ועוד אמר רבי אליעזר, כל המענג את השבת, זוכה ויושב בישיבה של מעלה, שנאמר אז תתענג על ה'. ולא עוד, אלא שזוכה לגדולה, שנאמר והרכבתיך על במתי ארץ. ולא עוד, אלא שיורש את העולם הזה והעולם הבא, שנאמר והאכלתיך נחלת יעקב אביך. וכל המענג את השבת, תפלתו נשמעת, שנאמר כי אז על שדי תתענג. וכאמור, כל המענג את השבת נותנין לו משאלות לבו, שנאמר והתענג על ה'.

 

ולכן מצוה על האדם לטרוח קודם השבת, בהכנת צרכי שבת כראוי. וכתב גאון עוזנו מרן החיד"א הקדוש בספרו הבהיר 'מחזיק ברכה', והביאו מרן הבן איש חי, שהזיעה שיזיע האדם בעסקי צורכי שבת קודש, הקדוש ברוך הוא מוחק בה את כל העוונות מהמצח כמו הדמעות, ומעלה רבה ונשגבה היא מאוד.

 

והואיל ועיקר עונג שבת תלוי בסעודות השבת, מצוה על האדם ללמוד הלכות יסודיות אלו לדעת כיצד ינהג במצווה יקרה זו, כדי שנזכה לקיימה כרצון ה' יתברך, בהיתר ולא באיסור חס ושלום, כי אם יעשה אדם מלאכה בהלכות בישול באופן שאסור לעשותו בשבת קודש, הרי הוא מתענג בשבת, אך לא כרצון השם יתברך, ואם זוכה לענג את השבת כראוי כדברי רבותינו הפוסקים הרי הוא מענג את השבת, וגורם נחת רוח להקדוש ברוך הוא, וגדולה היא מעלת השבת ששומרת על מעלת האדם ובני ביתו, ומגדלתו ומרוממתו תמיד.

 

בגודל הזהירות שיש להזהר במלאכת מבשל

 

ומלאכת הבישול, הרי היא אחת משלשים ותשע מלאכות שאסורות בשבת קודש מן התורה. ויש לזכור שמלאכת הבישול היא מלאכה בפני עצמה, ואינה תלויה בהבערת אש חדשה בשבת. ולכן גם כאשר הדליקו את האש קודם השבת, ובא אדם בעיצומו של יום השבת והניח בטעות מאכל מסויים בתוך האש או על גבי האש, הרי זה עבר על איסור בישול בשבת.

וכיוצא בדבר, אם המיחם של המים מופעל עוד קודם השבת, ובשבת ראה שיש מעט מים ורוצה להוסיף לתוכו מים חדשים, כדי שיהיו מים חמים בשפע לצורך האורחים, הרי יש בזה איסור משום בישול בשבת, שכן מבשל את המים הללו.

 

וכמו כן, אם שכחו לשים ביצים בחמין של שבת, ונזכרו בזה רק אחר כניסת השבת, או ששמו ביצים קודם כניסת השבת, ואחר כניסת השבת נזכרו שיבואו אורחים לסעודת שבת, והוסיפו עוד ביצים לתוך סיר החמין, וביצים אלו לא התבשלו קודם השבת, יש בזה איסור בישול.

 

ואף על פי שהוא חיבר את הפלאטה לחשמל קודם כניסת השבת, וכן הפעיל את מיחם המים קודם כניסת השבת, מכל מקום עצם נתינת דבר שאינו מבושל לתוך האש או הסירים בשבת, הרי זו מלאכת בישול, ואסורה בשבת קודש. ולהלן יתבארו בסייעתא דשמיא הלכות בישול מה מותר לעשות ומה אסור, ומאלו פעולות יש להימנע בשבת קודש.

 

ואשריהם ישראל, שמחבבין את המצוות, וטורחים ומכינים את המאכלים של סעודות השבת בזריזות וחריצות ביום שישי בבוקר השכם, ונזהרים באיסור שבת מאוד, אשריהם ואשרי חלקם, וינוחו להם ברכות על ראשם.

בודק...