שאלות ותשובות

  • ראשי
  • / שאלות ותשובות / פסח, בדיקת חמץ / אדם שאינו יכול לבדוק בעצמו את החמץ, כגון שנמצא בנסיעה וכד', האם יכול למנות שליח שיבדוק בעבורו את החמץ, או שמא צריך שדוקא הוא עצמו יעשה בדיקת חמץ?

אדם שאינו יכול לבדוק בעצמו את החמץ, כגון שנמצא בנסיעה וכד', האם יכול למנות שליח שיבדוק בעבורו את החמץ, או שמא צריך שדוקא הוא עצמו יעשה בדיקת חמץ?

אפריל 2, 2023

אם בעל הבית נמצא בנסיעה וכיוצא בזה, או שאינו יכול לבדוק חמץ בעצמו מכל סיבה, יכול למנות שליח לבדוק החמץ במקומו, ואפשר שימנה את אשתו ובני ביתו לבדוק חמץ. ובאופן זה שהשליח בודק חמץ, לכתחילה עדיף שהשליח שבודק את חמץ הוא יברך, ולא בעל הבית, שהרי השליח הוא עושה את מצות הבדיקה בעצמו. ומכל מקום אם בעל הבית אינו חש בטוב חלילה, ורוצה למנות שליח לבדוק חמץ, כגון אשתו או אחד מבני ביתו, ורוצה הוא לברך בעצמו לברך, יש לו על מה לסמוך, ואין מוחין בידו.

 

כשבעל הבית מצוה לשליח לבדוק חמץ ולבטלו, לכתחילה צריך שבעל הבית יאמר את הבטול, ובדיעבד אם ביטלו השליח בלבד שאמר: "כָּל חֲמִירָא דְּאִיכָּא בִּרְשׁוּת פְּלוֹנִי לִיבְטִיל וְלֶהֱוֵי כְּעַפְרָא דְּאַרְעָא" (והזכיר שמו של בעל הבית שולחו), ביטולו ביטול.

בודק...