מאמר לשבת

פרשת מקץ

כ"ו כסלו תשפ"ה

נרות שבת

והנה אותה הבחינה שהיתה ביוסף – מה שהיה צינור השפעה לכל העולם, ישנה גם בשבת הקדושה אשר גם היא משפיעה לכל ששת ימי המעשה כמבואר בזוהר הק' (פר' סג, ב), ובזכותה מתקיים העולם כמבואר בדברי האור החיים הק' (בראשית ב, ג ד"ה אכן).

וכיון שהשבת היא בבחינת יוסף, לכן ליל שבת הוא זמן מסוגל ביותר למשוך לעולם נשמות קדושות שתהיינה שמורות במידתו של יוסף – שמירת היסוד, ואף תהיינה ראויות לשמש כצינורות שדרכם יעביר הקב"ה את שפעו לעולם.

כמו כן מנהגנו שאשה מדליקה בערב שבת שני נרות (ראה שו"ע רסי' רסג), ואמרו חז"ל (שבת כג, ב) "הרגיל בנר הווין ליה בנים תלמידי חכמים", והיינו משום ששני פעמים "נר" עולה בגמטריא חמש מאות, שזהו בחינת עץ החיים שמהלכו חמש מאות שנה, ועל ידי שהאשה מדליקה שני נרות לכבוד שבת בזה היא מקשרת את בניה בבחינת עץ החיים, ועל ידי כן הם זוכים לינוק משם תורת חיים. ולכן יש לכל אם להתפלל בשעת הדלקת הנרות על הצלחת בניה בלימוד התורה, וכן שיזכו לשמור על קדושתם כיוסף הצדיק. והתפילה שמתפללת האם באותה השעה נקשרת על גבי שלהבת הנרות, ועולה בלהב עד כסא הכבוד.

והדלקת נרות שבת היא גם סגולה לשלום בית (ראה שבת כה, ב), משום ששתי פעמים "נר" עולה בגמטריא רמ"ח אברי האיש עם רנ"ב אברי אשתו, וזאת כדי לרמוז שבהדלקת הנרות נעשה חיבור נפלא ביניהם, ומתרבה השלום בביתם.

ובדרך אגב, על דברי פרעה שאמר ליוסף: "חלום חלמתי ופֹתר אין אותו ואני שמעתי עליך לאמר תשמע חלום לפתר אתו" (בראשית מא, טו) ותשובת יוסף אליו: "ויען יוסף את פרעה לאמר בלעדי אלהים יענה את שלום פרעה", ישנו פירוש נחמד מאבי מורי זצוק"ל על פי דברי הגמרא (סנהדרין נו, ב) שתיבת "לאמר" מורה על גילוי עריות כמו שכתוב "לאמר הן ישלח איש את אשתו והלכה מאתו והיתה לאיש אחר" (ירמיה ג, א).

והיינו שפרעה שמע את דברי הדיבה והוצאת שם רע שהוציאו על יוסף על דבר מעשה אשת פוטיפר ולפיכך סבר שיוסף פגום בעריות, ועל כן אמר ליוסף: "ואני שמעתי עליך לאמר", כלומר שהינך פגום בעריות, ואם כן כיצד יתכן שזכית לדרגה כֹה גבוה ש"תשמע חלום לפתר אתו"?!

ועל כך השיב לו יוסף: "לאמר בלעדי", כלומר אין ענין העריות שייך אלי כלל, ומה ששמעת עלי בנוגע לאשת פוטיפר אינו אלא שקר והוצאת דיבה, והראיה לכך – "אלהים יענה את שלום פרעה", כלומר שמזה שהקב"ה ישים בפי פתרון הולם לחלומך תדע נאמנה שהנני שלם במידת היסוד, ועל כן הקב"ה משרה שכינתו עלי, ומסייע לי לפתור חלומך.

הדפס מאמר