פרשת ואתחנן
י"ד אב תשפ"הקרובים אל ה'
הביא אבא היקר רבינו יורם אברג'ל את דברי המדרש רבה, (שם אות יב) על הפסוק האמור, כה' אלהינו בכל קראנו אליו, זה שאמר הכתוב (תהלים סט) "ואני תפלתי לך ה' עת רצון", רבי חנינא בר פפא שאל את רבי שמואל בר נחמן, מהו שנאמר "ואני תפלתי לך ה' עת רצון"? אמר לו, שערי תפלה פעמים פתוחים פעמים נעולים, אבל שערי תשובה לעולם פתוחים. אמר לו, מנין אנחנו יודעים את זה ששערי תשובה לעולם פתוחים? שנאמר בספר תהלים (מזמור סה) "נוראות בצדק תעננו אלהי ישענו, מבטח כל קצוי ארץ וים רחוקים", מה המקוה לפעמים פתוח לפעמים נעול, גם שערי תפלה פעמים פתוחים פעמים נעולים. אבל הים הגדול הוא תמיד פתוח, כך ידו של הקדוש ברוך הוא לעולם פתוחה לקבל שבים.
והוסיף על זה רב ענן ואמר, גם שערי תפלה אינן ננעלים לעולם, שנאמר בפסוק "כה' אלהינו בכל קראנו אליו" ואין קריאה אלא תפלה, כענין שנאמר (ישעיה סה) "והיה טרם יקראו ואני אענה".
ושם במדרש, אמר רבי חייא רבה, כתוב בספר תהילים, (מזמור כז) "קוה אל אדני חזק ויאמץ לבך, וקוה אל אדני", הוי מתפלל וחוזר ומתפלל, ויש שעה שיתנו לך. דבר אחר, ואני תפלתי לך אדני עת רצון, דוד המלך בשביל שהיה יחידי אמר "עת רצון", כי לאדם יחידי צריך עת רצון, כלומר זמן מסוגל יותר, שתפילתו תתקבל בקלות ממש, אבל תפלתן של ציבור אינה חוזרת לעולם ריקם, שנאמר "כה' אלהינו בכל קראנו אליו". ע"כ. לכן אבא היקר עטרת ראשינו רבינו יורם אברג'ל דיבר על זה בשיעורי תורתו, כמה זו זכות עצומה להתפלל לה' יתברך, אך על אחת כמה וכמה זו זכות עצומה להתפלל לפני ה' יתברך במניין, לכן אשרי מי שזוכה לבוא לבית הכנסת להתפלל שם בשמחה.
ומבואר במרן השולחן ערוך בהלכות תפילה שיש מצוה לבוא לבית הכנסת אפילו אם זה לא שעה שיש שם מנין, ובלאו הכי הוא יתפלל ביחיד, בכל זאת בבית הכנסת זו מעלה גדולה יותר, אם אפשר. וכמו שדרשו בגמרא הקדושה על הפסוק "לשמוע אל הרינה ואל התפילה", ואמרו במקום רינה שם תהא תפילה. שבת שלום.
הדפס מאמר