מאמר לשבת

פרשת לך לך

ז' חשון תשפ"ה

חסיד מהו?

כשיצא אברהם אבינו להילחם נגד ארבעת המלכים, לקח עימו למלחמה "את חניכיו ילידי ביתו שמונה עשר ושלוש מאות" (בראשית יד, יד), ומגלים לנו חז"ל (נדרים לב, רע"א) ברוח קודשם, שבאמת לא לקח עימו אברהם שלוש מאות ושמונה עשר איש, אלא רק את אליעזר עבדו (ומה שנאמר בפסוק "שמונה עשר ושלוש מאות" חוזר על אליעזר ששמו עולה בגמטריא כמספר זה), ושניהם לבדם ניצחו את כל ארבעת המלכים וצבאותיהם.

ניתן אומנם ללמוד מכך על כוחו הגשמי הגדול שהיה לאליעזר, אולם עוד יותר מזה ניתן ללמוד מכך על כוחו הרוחני של אליעזר, וזאת על פי חידושו של התנא ר' יונתן בן עוזיאל בתרגומו לפסוק הנזכר שאליעזר עבד אברהם היה בנו של נמרוד הרשע, וכשראה אליעזר שזרק אביו את אברהם לכבשן האש והוא יצא משם בשלום ללא כל פגע, מיד עזב את דרכו של אביו הרשע ודבק באברהם אבינו בכל כוחו.

והרי אחד מארבעת המלכים שנלחם בהם אברהם היה אמרפל מלך שנער, אשר הוא הוא נמרוד אביו של אליעזר (כמובא ברש"י יד, א), ונמצא שמחמת צוויו של אברהם יצא אליעזר להילחם באביו, והסיר מליבו את האהבה הטבעית של בן כלפי אביו, ומסר נפשו לעשות את רצון רבו, וזהו מחמת הביטול העצום שרכש אליעזר כלפי אברהם רבו.

וכפי שמספרים שפעם שאלו את רה"ק ר' יצחק מאיר מגור (בעל חידושי הרי"מ) מהי הגדרתו האמיתית של חסיד? והשיב להם הרב שהתשובה לכך כתובה בפירוש בתורה, במה שאמר משה רבנו קודם פטירתו לבני שבט לוי: "תומיך ואוריך לאיש חסידך, אשר נסיתו במסה תריבהו על מי מריבה, האומר לאביו ולאמו לא ראיתיו, ואת אחיו לא הכיר ואת בניו לא ידע" (דברים לג, ח-ט), הוי אומר שחסיד אמיתי זהו מי שכשהרב שלו מבקש ממנו לעשות דבר מה, באותו הרגע הוא לא מכיר איש בעולם, ואפילו לא את אביו ואמו ואחיו ובניו, אלא תיכף ומיד הוא רץ לעשות את אשר ציוהו רבו.

ולכן דוקא אליעזר נקרא "עבד אברהם", מה שלא מצינו במישהו נוסף מאנשי בית אברהם ועבדיו הרבים, להורות על גודל מידת הביטול שהיתה לאליעזר כלפי אברהם יותר מכל אחד אחר בעולם. ובזכות מידת הביטול שהיתה לאליעזר כלפי אברהם רבו, נעשה כלי ראוי לקלוט את כל תורתו העמוקה של רבו, כמאמר חז"ל (יומא כח, ב) שהיה אליעזר "מושל בתורת רבו" וכן "דולה ומשקה מתורת רבו לאחרים".

הדפס מאמר